اولین پرتال آزمایشگاه های مجازی ویژه دروس عملی راه اندازی شد

اولین پرتال آزمایشگاه های مجازی ویژه دروس عملی راه اندازی شد

رئیس کارگروه آموزش‌های الکترونیکی وزارت علوم از راه اندازی اولین پرتال آزمایشگاه‌های مجازی و از راه دور برای استفاده همه دانشگاهیان خبرداد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علم و فرهنگ به نقل از خبرگزاری مهر؛ علی اکبر صفوی با اشاره به راه اندازی اولین پرتال آزمایشگاه‌های مجازی و از راه دور افزود: این پرتال برای اجرای دروس عملی و کاربردی به آدرس https://vlab.hubshiraz.ir راه‌اندازی شد.

وی ادامه داد: یکی از چالش‌هایی که همچنان در اجرای دروس دانشگاهی در بسترهای الکترونیکی، دانشگاه‌ها با آن روبه‌رو بودند، بحث اجرای دروس عملی و آزمایشگاهی است در این زمینه قبلاً کارگاه‌های آموزشی و بیان راهکارهای مختلفی برای دانشگاهیان توسط کارگروه آموزش عالی الکترونیکی ارائه‌شده بود.

صفوی افزود: پیاده‌سازی عملی این آزمایش‌ها ممکن است به طور موردی، توسط برخی دانشگاه‌ها انجام‌شده باشد اما به‌طور گسترده نیازمند راهنمایی و یا اجرای نمونه‌های واقعی برای تحقق آن است.

رئیس کارگروه آموزش‌های الکترونیکی وزارت علوم با اعلام اینکه با مدیریت وی و همکاری (هاب شیراز) اولین پرتال کاربردی برای استفاده همه دانشگاهیان راه‌اندازی شده است، اضافه کرد: در این پرتال علاوه بر قرار دادن نمونه‌هایی از راهکارهای اجرای دروس عملی و کارگاهی برای دانشگاه‌ها، چندین نمونه اجرا شده از شبیه سازها و همچنین امکانات اجرای آزمایش از راه دور برای گروه‌های علمی مختلف فنی و مهندسی، دام‌پزشکی، فیزیولوژی و غیره فراهم شده‌است.

صفوی افزود: ارائه‌های فوق‌الذکر شامل سناریوهای، پیاده‌سازی آموزش برای دروس عملی با ترکیبی از فیلم‌های ویدئویی تشریح دستگاه‌ها به اضافه شبیه سازهای نرم‌افزاری برای تمرین و اجرای عملی به همراه امکانات اتصال از راه دور و کنترل از راه دور دستگاه‌های آزمایشگاهی فراهم شده‌است.

وی ادامه داد: در این پورتال که با هدف اشتراک‌گذاری تجارب دانشگاه‌های مختلف و همکاری بیشتر دانشگاهیان ایجاد شده است، متخصصین و دانشگاه‌های مختلف می‌توانند نمونه محصولات آزمایشگاهی قابل‌استفاده خود را روی این پرتال قرار داده تا سایر دانشگاه‌ها بتوانند از آن‌ها استفاده کنند.

رئیس کارگروه آموزش‌های الکترونیکی وزارت علوم افزود: همچنان‌که خود هر دانشگاه می‌توانند از امکانات فراهم‌شده روی این پرتال برای آموزش بهتر دانشجویان استفاده نمایند، امید است با اخذ حمایت‌های دانشگاه‌ها، معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و سایر مراجع ذی‌ربط، بتوان در کوتاه‌مدت تعداد آزمایشگاه‌ها و امکانات این پرتال را در راستای همه رشته‌های مرتبط دانشگاهی گسترش داد.

وی در پاسخ به این سوال که در صورت حضوری شدن کلاس‌ها هم‌ می توان از این پرتال استفاده کرد یا خیر افزود: اول این‌که قانونی مصوب کرده و ابلاغ کرده‌ایم مبنی بر اینکه حتی بعد از کرونا هم دانشگاه‌ها می‌توانند تا پنجاه درصد از کل دروس خود را به صورت الکترونیکی برگزار کنند، دوم این‌که در رشته‌های دام‌پزشکی و برخی رشته‌های دیگر، نیاز به کشتن مدام حیوانات، برای ارائه برخی از مطالب و آموزش‌ها وجود دارد که با استفاده از برخی از امکانات این پرتال می‌توان به‌شدت آمار صدمه زدن به موجودات زنده را کاهش و درعین‌حال کیفیت آموزش را بالاتر برد.

استفاده از پرتال در حال حاضر برای همه دانشگاهیان رایگان است

صفوی ادامه داد: از طرفی امکانات آزمایشگاهی در همه دانشگاه‌ها یکسان نیست و به کمک آزمایشگاه‌های مجازی از راه دور، عدالت و امکان همکاری گسترده‌تری برای همه دانشگاهیان می‌تواند فراهم شود. همه امکانات این پرتال در حال حاضر برای همگان رایگان بوده و دانشگاه‌ها می‌توانند نمونه‌های شبیه‌سازهای روی این پرتال را برای دانشگاه‌های خود دانلود کرده و استفاده کنند، از طرفی دانشگاه‌ها می‌توانند کارهای مشابهی را برای خود و سایرین انجام دهند.

صفوی تاکید کرد: هرگونه کمک و راهنمایی برای ایجاد کارهای مشابه و تکمیلی از طرف کارگروه از نظر علمی و مشورتی حمایت خواهد شد.